2014. január 22., szerda

4. fejezet



Az első esténk egész hangulatosan telt, távol a nagyszüleitől végre igazán felszabadult volt. Először hallottam őt nevetni, mert miközben a dobozából ettük a pizzát, a gyerekkori kalandjaimról meséltem neki. Végül ő is elszólta magát és bevallotta, hogy hozott magával egy fényképalbumot, amit az utolsó szelet pizzáért cserébe hajlandó volt megmutatni. Fura érzés volt nézni a fotókon levő idegen kislányt, akinek a vonásai mégis ismerősek voltak. Most is sok mindenben hasonlított hozzám, de ha a gyerekkori fotóinkat egymás mellé tettük volna, le sem tagadhattuk volna, hogy rokonok vagyunk.
Bár a vicces képeken sokat nevettem – úgy tűnt Vicky hozzám hasonlóan nehezen viselte az ünneplő ruhákat, ezért a társasági eseményeken készült fotókon vagy már leette őket, vagy csak szimplán pofákat vágott -, de egy újszerű fájdalmat is megtapasztaltam közben, amihez foghatót még sosem éreztem. Itt volt velem a lányom, akinek az első tizenhat évéből teljesen kimaradtam, és ezért most olyan távolság volt köztünk, amiről fogalmam sem volt, mikorra tudjuk megszüntetni.

- Ki készítette ezeket a képeket? – kérdeztem végül, hogy leplezzem az érzelmeimet. Amúgy is érdekelt, hiszen a nagyszüleiből nem néztem ki, hogy szívesen megörökítették volna a gyerekkori csínytevéseket, és egy korszakában rengeteg ilyen fotó készült, talán 5-6 éves lehetett a képeken.
- Anya második férje – felelte zavartan. – Miután elvált az első férjétől, anya egy időre hazaköltözött hozzánk, és megismerte Paolót, aki természetfotós. Akkoriban egész jól volt, velem is sokat törődött, és miután összeházasodtak, szinte normális családként éltünk. Nagyapáék viszont rühellték őt, mert nem volt nemesi származású és gazdag se, emiatt mindent megtettek, hogy tönkretegyék a kapcsolatukat. Végül sikerült is nekik, de Paolóval azóta is sokat beszélünk.
Ahogy erről az idegen pasiról beszélt, egyszerre éreztem hálát és féltékenységet. Már a képeket nézve éreztem, hogy valaki olyan készítette őket, aki szerette a lányomat, és jó volt tudni, hogy mégiscsak volt valaki, akire számíthatott. Ugyanakkor nehéz volt lenyelni, hogy olyan szeretettel beszélt erről a Paolóról, mintha ő lenne az igazi apja. Kénytelen voltam beismerni legalább magamnak, hogy türelmetlenül várom, hogy irántam is ezt érezze.

- Mit gondolsz, a családod mit fog szólni hozzám? – kérdezte félénken, láttam rajta, hogy nem érti, miért csendesedtem el.
- Ne izgulj, minden rendben lesz. A nagybátyád és a családja már alig várja, hogy megismerjen téged. Anyának pedig csak azért nem szóltam rólad, mert mióta apa meghalt, sok baja volt a szívével, és talán élőben kíméletesebben lehet adagolni egy ilyen hírt, mint telefonon.
- Szerinted kedvelni fog? – próbált lazának tűnni, de látszott rajta, hogy igenis ideges a találkozás miatt. Nem csodálkoztam, az eddigi nagyszülői tapasztalatai nem voltak túl pozitívak.
- Viccelsz? Odalesz a boldogságtól, hogy végre lesz egy lány a családban. Na de most jut eszembe, sikerült kiválasztanod a szobádat? – érdeklődtem, és kíváncsian vártam, hogy kiderüljön, a ház melyik részét foglalja el a lányom.
- Igen, a zöldet a folyosó végén – felelte, mire én elmosolyodtam.
- Sejtettem, hogy neked is az fog tetszeni, az a legvidámabb. Seb persze nem fog örülni, de csak talál magának egy másik szimpatikus helyet, ha legközelebb idetolja a képét.
- Seb? – kérdezte csodálkozva a lányom, látszott rajta, hogy fogalma sincs, kiről beszélek.
- Vettel, az egyik pilótatársam – tettem hozzá, bár láttam, hogy a vezetékneve alapján már be tudta azonosítani, de úgy tűnt, még mindig nem érti, hogy miért volt eddig szobája az én házamban a világbajnoknak. – Tudod, egész jó haverok vagyunk, egy ideig nem is lakott innen messze, úgyhogy sokszor összejártunk. Mióta elköltözött, azóta ritkábban jár erre, de olyankor mindig be kell fogadnom éjszakára. De ne aggódj, nem hiszem, hogy különösebben a szívére veszi a szobacserét.

- És más nem szokott itt aludni? – kérdezte kissé elpirulva, de fogalmam sem volt, mire gondol, így kénytelen volt pontosítani a kérdést. – Mielőtt megkerestettelek az ügyvéddel, lecsekkoltalak a neten. Innen tudtam, hogy a feleségedtől már elváltál, de az nem derült ki, hogy azóta nincs-e valaki más…
- Nincs – vágtam rá határozottan. – A váláskor a vagyonom körülbelül felének búcsút mondhattam, de ami ennél is jobban zavar, hogy néhány ősz hajszálat is köszönhetek Jenninek. Azóta alaposan megfontolom, hogy kit engedek be ide.
A válasz szemmel láthatóan megnyugtatta, és a szívem mélyén egyetértettem vele. Ha egy évvel ezelőtt keres meg, akkor még Jenni is itt lett volna, és akkor biztosan nem alakultak volna ilyen zökkenőmentesen a dolgaink.
Ezután egy darabig még beszélgettünk, de egyre nagyobbakat ásított, így végül én javasoltam azt, hogy menjünk aludni. Az ágyban fekve fogott el egy újabb, eddig ismeretlen érzés. Hosszú idő után először nem voltam egyedül, valahogy megnyugtatott a gondolat, hogy a lányom néhány szobával arrébb talán már békésen alszik. Mikor még azt hittem, minden rendben van köztem és Jenni között, sokszor gondolkoztam arról, milyen lesz majd, ha gyerekeink lesznek. Persze nem egészen úgy képzeltem el, hogy tizenévesen toppannak be az életembe, hogy aztán fenekestül felforgassák azt, de most mégis örültem, hogy van egy lányom.

Másnap reggel mindketten idegesen kavargattuk a kávénkat, és folyton a faliórára pillantottuk, hiszen anyuék bármikor betoppanhattak. Végül abban maradtunk, hogy ő itt várja meg, amíg anyut a nappaliban leültetve szépen finoman mindenbe beavatok, és csak ezután csatlakozik hozzánk. Mondjuk tervezni könnyű volt, de amikor a végrehajtásra került sor, felnőtt férfi létemre igencsak remegett a térdem. Az utóbbi időben tényleg anyu volt az egyetlen, aki képes volt hatni rám, és annak ellenére, hogy lassan két évtizede nem éltem otthon, még mindig úgy le tudott szidni, mint tízéves koromban.

- Figyelj anya, nem véletlenül hívtalak titeket ide, valamit el kell mondanom – kezdtem végül bele, miközben láttam, hogy a bátyámék már türelmetlenül nézelődnek, merre lehet a család új tagja. – A legfontosabb, hogy ne idegeskedj, minden rendben van – azt hiszem, ez volt az a mondat, amit kár volt hozzátennem, mert épp az ellenkező hatást értem el vele.
- Úristen, csak nem megint a hátaddal van baj? Megint meg kell műteni? – aggodalmaskodott azonnal, és én alig tudtam leállítani.
- Nyugi, egészséges vagyok, mint a makk, másról van szó. Biztosan nem emlékszel már, még ’97-ben volt egy versenyem Monacóban. Aznap este összejöttem egy lánnyal. Nos néhány hete kaptam egy levelet, amiatt utaztam a múltkor oda, és… hát, kiderült, hogy van egy lányom.
Anyu tátott szájjal meredt rám, emiatt máskor biztosan kiröhögtem volna, a helyzet most azonban túl komoly volt.
- Kimi Matias Räikkönen, nagyon remélem, hogy tisztában vagy vele, hogy ilyesmivel nem lehet viccelni! – az arcomat látva azonban rögtön belátta, hogy komolyan beszélek. – Édes istenem, van egy kislányod? Hol van? Miért nem szóltál eddig róla? Egészséges?
- Anyu, nyugi, ne pörögj túl, a doki is megmondta, hogy vigyáznod kell – szólt közbe Rami, majd angolra váltott. – Amúgy itt van valahol, bár nem tudom, hogy ez az idióta öcsém hová dugta!
- Itt vagyok – lépett ki a konyhából elpirulva Vicky, és félszegen a falnak támaszkodott, látszott rajta, hogy nem tudja, mit kezdjen a helyzettel, hiszen eddig finnül folyt a társalgás, amiből valószínűleg egy szót sem értett.
Megmozdulni se volt időm, anyu abban a pillanatban felé szaladt, amire a lányom egy igen rémült arckifejezéssel reagált, de kár volt félnie – maximum attól kellett tartania, hogy anyu halálra ölelgeti.
- Édes istenem, nem hiszem el, tényleg itt vagy – zokogta anyu, és továbbra sem volt hajlandó elengedni, ehelyett az arcát simogatta, és úgy kezdte el őt nézegetni, mint valami értékes játékbabát. – Pont úgy nézel ki, mint az apád. Kicsikém, bárcsak Matti itt lehetne, mindig azt hajtogatta, hogy ha már nem lett lánya, legalább egy lány unokát szeretne kényeztetni. Istenem, annyira szép kislány vagy.

Na jó, anyu egy kicsit transzba esett, jó néhány perc kellett, mire lenyugodott annyira, hogy képes volt újra kommunikálni velünk.
- Anyu, nyugodj meg, nem fog eltűnni, nem kell szorongatnod – próbáltam kimenekíteni a lányomat a túlzott ölelgetésből, bár úgy tűnt, hogy a kezdeti ijedtség után el tudta fogadni a hirtelen szeretetrohamot.
Végül nagy nehezen meggyőztem anyut, hogy a nappaliban ülve is folytathatjuk az ismerkedést. Persze mindent azonnal tudni akart, így aztán beszámoltam neki az elmúlt hét eseményeiről. Onnantól kezdve viszont magasról tojt a fejemre, csak Vicky-t faggatta ki. Szegény lánynak nem csak az egész életét kellett elmesélnie, de anyu mindent egyszerre akart bepótolni, így azonnal tudni akart a kedvenc ételeiről, meg minden egyéb fontos információról, amit szerinte egy nagymamának tudnia kell. A helyzet akkor sem javult, amikor átmenetileg kielégítettük az információéhségét, mert akkor meg volt egy szusszanásnyi ideje körbenézni, és azonnal kiszúrta a tegnap este után az asztalon felejtett pizzás dobozt.
- Kimi! A lányod az első estét töltötte az otthonotokban, és te képes voltál pizzával etetni őt? Nem hiszem el, hogy nem voltál képes egyszer az életben valamilyen egészséges vacsorával készülni! Na nem baj, Kristivel gyorsan összeütünk valami finom ebédet, addig legalább megismerheted a nagybátyádat is, neki egy fokkal már jobban benőtt a feje lágya, mint apádnak – fordult újra Vicky-hez, de mielőtt a sógornőmmel a konyhába indultak volna, még jó alaposan megölelgette, mintha attól félne, hogy mire visszatér, a frissen megismert unokája újra eltűnik.

/Vicky/

A találkozás Kimi anyukájával sokkoló volt. Talán azért is, mert eddig nem volt pozitív nagymama élményem, tőle tartottam a legjobban. A saját, vagyis hát anyai nagyanyám kicsi koromtól kezdve távolságtartó volt velem, mindig azt mondta, hogy azért ne másszak az ölébe, mert összekoszolom a ruháját, amikor meg már nagyobb voltam, azzal hárította el a közeledésemet, hogy illetlenség betolakodni mások intim szférájába. Ehhez képest Kimi anyukája még alig tudott rólam valamit, máris úgy ölelgetett, mintha mindig is a családja része lettem volna, nekem pedig hirtelen fogalmam sem volt, mihez kezdjek a helyzettel. Kicsit zavarba ejtő volt, hogy mindent azonnal meg akart tudni rólam, miközben a család többi tagja csendben ücsörgött, csak a két kisfiú zajongott néha, amikor összekaptak valamelyik játékukon.

A szívem mélyén jól esett az érdeklődése, de azért mégis fellélegeztem, amikor legalább egy kis szünetet adott, és a konyhába vonult, hogy ebédet készítsen a családnak. Nem tudtam mit kezdeni az ilyen szeretetrohamokkal, utoljára akkor volt ilyenben részem, amikor anya épp egy nyugodtabb – és piamentesebb – időszakát élte. Paolótól és Arnaud nagy-nagybácsikámtól is kaptam persze szeretetet és törődést, ők azonban sokkal visszafogottabb módon tették ezt. Miután a két nő magunkra hagyott minket, a kissrácok is felbátorodtak, és kíváncsian közelebb merészkedtek hozzám.

- Neked tényleg Kimi az apukád? – kérdezte a nagyobbik finnül, de az apjuk tolmácsolta a kérdést, így végül zavartan bólintottam.
- Akkor többé már nem is játszhat velünk? – a kisebbik fiú szinte sírva fordult hozzám, Rami és Kimi viszont a röhögéstől alig tudták elmondani nekem, hogy mit szeretett volna megtudni a kissrác.
- Dehogynem, bármikor játszhat veletek – feleltem mosolyogva, és amikor az édesapja lefordította a válaszomat, végre ő is rám vigyorgott, és már el is kezdték a nagybátyjukat az emelet felé rángatni, vélhetően az ő kedvükért fenntartott gyerekszoba volt az úticéljuk.
Kimi végül megadta magát, és egy bocsánatkérő pillantás után magamra hagyott a Ramival.

- Örülök, hogy végre személyesen is megismerhetlek, Kimi sokat mesélt rólad telefonon – fordult végül hozzám, én azonban nem igazán tudtam, mit mondhatnék neki. – Remélem, hogy anyu nem ijesztett meg nagyon, a család többi tagjához képest mindig egy kicsit temperamentumosabb volt, mióta pedig apa meghalt, még fontosabbnak érzi, hogy kimutassa, mennyire szeret minket.
- Nem ijesztett meg, csak nem igazán tudok mit kezdeni az ilyen helyzetekkel, nem vagyok valami érzelgős – válaszoltam végül őszintén.
- Hát, apád sem épp arról híres – mosolyodott el, nekem pedig egyet kellett vele értenem. Mondjuk én ezt egy cseppet sem bántam, kifejezetten örültem neki, hogy Kimi inkább békén hagyott, és nem várta el, hogy egymás vállára borulva zokogjunk, amiért végre együtt lehetünk. – Ez most egy elég zűrös időszak mindkettőtöknek, de azt tudnod kell, hogy bármennyire is igyekszik lazának mutatni magát, Kimit is ugyanúgy felzaklatta ez az egész, mint téged. Fontos neki, hogy jól alakuljon a kapcsolatotok.
Ramit is nagyon szimpatikusnak találtam, de sokkal beszédesebb volt az öccsénél, és nekem fogalmam sem volt, hogy milyen feleletet vár tőlem, ezért inkább a blúzom ujjával kezdtem játszani.
- Úgy hallottam, az a terved, hogy egyedül fogsz élni – szólított meg újra, mire én határozottan bólintottam. – Nem szeretnék semmit sem rád erőltetni, csak annyit kérek, hogy legalább egy esélyt adj annak, hogy szorosabb kapcsolat alakuljon ki köztetek. Még nem ismered őt igazán, de én úgy érzem, hogy mindketten nagyon jó hatással lennétek egymásra.
Szerencsére erre sem kellett felelnem, mert a következő pillanatban a legkisebb Räikkönen fiú rohant le a lépcsőn olyan sebességgel, hogy attól féltem, egy ép csontja sem marad majd, de végül épségben fékezett le előttem.
- Gyere játszani! – mondta ellentmondást nem tűrően, persze ismét finnül, így megint szükségem volt Ramira tolmácsként.


Nem kellett sokáig fontolgatnom az ajánlatot, két, számomra ismeretlen nyelven kiabáló kisfiú még mindig könnyebben kezelhető volt, mint a nagybátyám, aki olyan dolgokról próbált velem beszélgetni, amiket még én magam sem gondoltam át igazán. Kimi is láthatóan megkönnyebbült, amikor felmentőseregként megérkeztem, onnantól kezdve négyesben játszottunk a legóval, ami egy nagyobb óvodai csoportnak is elegendő lett volna. Justuu, az idősebbik fiú már ismert néhány angol kifejezést, bár ezt leginkább arra tudtuk hasznosítani, hogy tolmácsolás nélkül el tudta mondani, mit kellene épp építenem. Számomra is meglepő volt, hogy ilyen jól elvoltam a két kicsivel, pedig korábban nem nagyon volt alkalmam gyerekekkel foglalkozni. Napok óta először kezdtem magam igazán felszabadultnak érezni, végre nem nyomasztott semmi, csak élveztem a közös játékot. Csak akkor néztem újra Kimire, amikor Titus már egy ideje nagyon magyarázott valamit, ő valamiért mégsem volt hajlandó fordítani nekem. A tolmács-szolgálat szünetelésének okára persze azonnal fény derült: Kimi a földön kiterülve aludt mellettünk. A srácokat viszont ez egyáltalán nem zavarta, onnantól kezdve a hasát is építési területként hasznosították, így amikor az anyjuk feljött szólni, hogy készen van az ebéd, Kimi egy egész várat söpörhetett le magáról.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése